متفرقه

راهنمای خرید لپ تاپ با توجه به قدرت سخت افزار

2 در 1

لپ تاپ 2 در 1 راحتی و سهولت تبلت را با کاربرد صفحه کلید ترکیب می کند. این دسته شامل دو طرح رایج است: قابل تبدیل و جداشدنی. قابل تبدیل می تواند با چرخاندن صفحه کلید زیر صفحه نمایش به عنوان تبلت عمل کند. قابل جدا شدن در اصل یک تبلت با صفحه کلید قابل جابجایی است، اما در ترکیب با هم شبیه یک لپ تاپ بسیار نازک به نظر می رسد. انواع دیگری از 2-in-1 وجود دارد، مانند طراحی کششی به جلو که مظهر لپ تاپ Microsoft Surface Studio، HP Elite Folio و Acer ConceptD 7 Ezel است.

دو در یک می تواند تطبیق پذیری زیادی را ارائه دهد، اما لزوما بهترین دستگاه های موجود نیستند. منحصربه‌فرد بودن طراحی آن‌ها می‌تواند با برخی ایرادات قابل‌توجه باشد، مانند وزن (به ویژه از لولاهای فلزی روی صفحه کلید) و قیمت. این لپ تاپ های 2 در 1 اغلب گران تر از لپ تاپ های تاشو با سخت افزار مشابه هستند.

وقتی نوبت به خرید 2 در 1 می رسد، برخی لپ تاپ های بهتر از تبلت ها و برخی تبلت های بهتر از لپ تاپ هستند. قبل از خرید، در مورد اینکه احتمالاً از کدام «حالت» بیشتر استفاده می‌کنید، فکر کنید و بر این اساس این کار را انجام دهید.

لپ‌تاپ‌های 2 در 1 مورد علاقه ما برای سال 2021 شامل مایکروسافت سرفیس پرو 8 و HP Spectre X360 14 است که همیشه یک خط قابل اعتماد برای حرفه‌ای‌ها هستند.

اولترابوک ها

اصطلاح «اولترابوک» از نظر فنی مشخصاتی است که اینتل برای لپ‌تاپ‌های بسیار سبک و قابل حمل به کار می‌برد که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حمل آن آسان باشد و در عین حال عمر باتری فوق‌العاده‌ای داشته باشد. آن‌ها از SSD، پردازنده‌های قدرتمند Intel Core و بدنه‌های تاشو با دقت طراحی شده استفاده می‌کنند. این یک نوع کامپیوتر بسیار محبوب شد و بسیاری از مردم شروع به استفاده از نام “اولترابوک” برای هر لپ تاپ فشرده و سبک وزن کردند که برای حمل و نقل آسان طراحی شده بود.

امروزه، هر لپ‌تاپ سبک وزنی که دارای SSD و پردازنده اینتل باشد، ممکن است اولترابوک نامیده شود، اگرچه این کاملاً دقیق نیست (بعضی از آن‌ها اکنون به‌عنوان Ultraportable نامیده می‌شوند). می توانید چند نمونه خوب را در لیست ما از بهترین لپ تاپ های 13 اینچی بیابید.

لپ تاپ های تجاری

لپ‌تاپ‌های تجاری با وجود هدف قرار دادن حرفه‌ای‌ها، ویژگی‌های جذابی را برای خریداران معمولی ارائه می‌دهند. مطمئناً، ممکن است همیشه ظاهر سیستم‌های رایج‌تری را ارائه ندهند، اما تمایل دارند عمر باتری استثنایی داشته باشند و پوسته‌های ناهموار و سخت‌تری دارند.

بزرگترین نقطه ضعف لپ تاپ های تجاری این است که آنها معمولاً گران هستند. آنها معمولاً نمایشگرهای کمی بزرگتر را همراه با دقت رنگی عالی ارائه می دهند، به خصوص اگر بیشتر برای ویرایشگرهای ویدیو و عکاسان هدف قرار گیرند. آنها همچنین به دلیل تأکید بیشتر بر امنیت و حریم خصوصی، احتمالاً سیستم‌های حفاظتی بهتری مانند اعتبارسنجی بیومتریک و بسته‌های نرم‌افزاری حرفه‌ای را ارائه می‌کنند.

یکی از نمادین‌ترین خطوط لپ‌تاپ در رده تجاری، لنوو ThinkPad است و جدیدترین ThinkPad X1 Carbon Gen 9 یک ورودی فوق‌العاده در این محدوده است. ما همچنین عاشق پرچم‌دار ThinkPad X1 Extreme Gen 4 هستیم – این لپ‌تاپ تجاری مورد علاقه ما است.

برای خریدن لپ تاپ های تجاری باید توجه کنید که قابلیت نصب اپلیکیشن دانلود از یوتیوب را داشته باشد زیرا دانلود ویدئوها از یوتیوب برای لپ‌تاپ‌ها اغلب از طریق نرم‌افزارهای مخصوصی صورت می‌پذیرد که قابلیت دانلود و مدیریت ویدئوها را ارائه می‌دهند. اپلیکیشن‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که به کاربران امکان می‌دهند تا به راحتی ویدئوهای مورد نظر خود را از یوتیوب دانلود کنند. این اپلیکیشن‌ها معمولاً قابلیت‌هایی مانند انتخاب کیفیت دانلود، مدیریت دانلودها، تبدیل فرمت ویدئو و حتی دانلود چند ویدئو به صورت همزمان را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، برخی از این اپلیکیشن‌ها قابلیت دانلود ویدئوهای تبلیغاتی را نیز دارند، که این ویژگی می‌تواند مزیتی مهم برای کاربران باشد.

لپ تاپ های مخصوص بازی

لپ تاپ مخصوص بازی
لپ تاپ مخصوص بازی

لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی باید طوری ساخته شوند که با روند بی‌وقفه پیشرفت همراه باشند. بهترین پردازنده‌ها و تراشه‌های گرافیکی سطح بالا و همچنین رم کافی برای اجرای بازی‌های مدرن. هر چیزی کمتر می تواند داغ ترین عناوین را غیرقابل پخش کند.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ سطح بالا معمولاً حجیم هستند و معمولاً سخت‌افزارهای دسکتاپ مانند بهتر و صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر را در خود جای می‌دهند. اجزای قورت دهنده آنها به این معنی است که عمر باتری عالی نیست – به خصوص در سیستم هایی با صفحه نمایش 4K. اما همیشه اینطور نیست، زیرا لپ تاپ های بازی مورد علاقه ما میانه خوبی را ارائه می دهند یا توانایی بازی های مخفیانه بیشتری را ارائه می دهند.

توجه داشته باشید که لپ تاپ های گیمینگ باید قابلیت اتصال به گوشی های اندروید یا آیفون را داشته باشند زیرا گوشی‌های اندروید و آیفون با قابلیت اتصال به لپ‌تاپ‌های گیمینگ، امکان ارتباط بین دو دستگاه را فراهم می‌کنند که بسته به نوع اتصال و امکانات هر کدام، تجربه کاربری را بهبود می‌دهند. با استفاده از اتصال بلوتوث یا کابل USB، امکان انتقال داده‌ها از گوشی به لپ‌تاپ و بالعکس وجود دارد. این اتصالات می‌توانند برای انتقال فایل‌ها، به اشتراک‌گذاری اینترنت یا استفاده از برنامه‌ها و بازی‌ها بین دو دستگاه مورد استفاده قرار گیرند. به علاوه، با استفاده از برنامه‌ها و ابزارهای مخصوص، می‌توان کنترل گوشی را از راه دور از طریق لپ‌تاپ گیمینگ داشته و به عنوان کنترلر برای بازی‌ها استفاده نمود. این ترکیب از دو دستگاه امکانات گسترده‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد و تجربه گیمینگ یا استفاده از برنامه‌های دیگر را بهبود می‌بخشد.

آنچه باید در مورد سخت افزار بدانید

مانند هر کامپیوتر دیگری، سخت افزار تعیین می کند که لپ تاپ چه کاری می تواند انجام دهد. قطعات بهتر به طور طبیعی گران تر خواهند بود، بنابراین مهم است که نقش اصلی لپ تاپ را در نظر بگیرید و سخت افزار مناسب برای این منظور را انتخاب کنید. برای مثال، لپ‌تاپ‌هایی که برای مرور اینترنت یا نوشتن اسناد خریداری می‌شوند، به پردازنده یا کارت ویدیوی پیشرفته نیاز ندارند.

CPU/پردازنده

مانند هر کامپیوتر دیگری، CPU مغز نوت بوک است و بیشتر کارهای کلی را انجام می دهد. زمانی که کامپیوتر نیاز به دسترسی یا تغییر داده دارد، CPU آن کار را اجرا می کند. پردازنده‌های بهتر قادر خواهند بود داده‌های بیشتری را با سرعت‌های بالاتر پردازش کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که سرعت کلاک خالص CPU لزوماً کل تصویر را نشان نمی دهد. اگر در مورد گزینه های خود مطمئن نیستید، شماره مدل آن (مانند “Core i7-11800H”) را در یک جستجوی وب کپی کنید تا انتخاب های خود را مقایسه کنید.

پیشنهادات فعلی اینتل عبارتند از سری Core i3، i5، i7 و i9 در مدل های نسل یازدهم. می توانید نسل را در شماره قطعه تراشه که بلافاصله بعد از خط تیره نشان داده شده است، مشاهده کنید. به عنوان مثال، i7-11800H یک CPU نسل یازدهم است. در همین حال، تراشه‌های نوت‌بوک فعلی AMD نسل سوم پردازنده‌های سری Ryzen 5000 موبایل آن هستند، اگرچه یافتن آنها در لپ‌تاپ‌ها کمی دشوارتر است.

با این حال، ما در یک دوره انتقال به پردازنده‌های Alder Lake نسل دوازدهم اینتل و سری Ryzen 6000 AMD هستیم. هر یک از این ارتقاء قابل توجه است، اگرچه نسخه اینتل چشمگیرتر است.

تراشه‌های جدید نسل دوازدهم اینتل، طراحی‌های هیبریدی هستند، شبیه به M1 اپل، اگرچه مانند معماری اپل مبتنی بر معماری ARM نیستند. هسته‌های بیشتری نسبت به پردازنده‌های فعلی اینتل وجود دارد، با ترکیبی از هسته‌های کارایی و کارایی که به منظور ارائه عملکرد سریع‌تر و کارآمدتر هستند. این لپ‌تاپ‌ها هنوز در هیچ لپ‌تاپ حمل‌ونقلی وجود ندارند، اما آزمایش‌ها نشان داده‌اند که بالاترین سطح 16 هسته‌ای Core i9-12900K در عملکرد CPU با M1 Max اپل رقابت می‌کند. اکثر لپ‌تاپ‌ها، به‌ویژه ماشین‌های میان‌رده و پریمیوم، باید در طول سال ۲۰۲۲ به معماری نسل دوازدهم اینتل تغییر کنند.

Ryzen 6000 از نسخه به روز شده معماری فعلی استفاده می کند و بنابراین به طور قابل توجهی سریعتر از پیشنهادات فعلی AMD خواهد بود – تا 30٪ در برخی از تست های CPU سریعتر. مهمتر از آن، به‌روزرسانی‌های گرافیک یکپارچه Radeon، با پیاده‌سازی معماری RDNA2 است که در پردازنده‌های گرافیکی مجزای AMD استفاده می‌شود و باید تا دو برابر عملکرد بازی‌های مدرن را افزایش دهد. هنوز هیچ لپ‌تاپی با پردازنده‌های Ryzen 6000 عرضه نشده است، اما آنها در راه هستند.

وقتی نوبت به انتخاب لپ‌تاپ بر اساس CPU می‌رسد، تقریبا همیشه جدیدتر بهتر است. سعی کنید از خرید لپ تاپ با پردازنده چند نسلی خودداری کنید. مگر اینکه کار فشرده ای مانند ویرایش ویدیو انجام می دهید، نگران خرید تراشه ای خارج از رده متوسط ​​نباشید. به عنوان مثال، چهار هسته موجود در Core i5-1135G7 عملکرد کافی را برای تقریباً هر کسی ارائه می دهد. توجه داشته باشید که اگر می‌توانید منتظر عرضه نسل دوازدهم اینتل یا سری Ryzen 6000 AMD باشید، ممکن است انتخاب عاقلانه‌ای باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا