متفرقه

چگونه آنلاین ایمن بمانیم؟ راهنمای مهم برای کاربران اینترنت

امنیت سایبری چیست؟

امنیت سایبری صرفاً یک اصطلاح کلی برای فناوری‌ها، شیوه‌ها و فرآیندهایی است که برای محافظت از داده‌های آنلاین از دسترسی غیرمجاز یا سوء استفاده استفاده می‌شود. هر روز، مردم با رعایت نکات ایمنی اینترنت و بهترین شیوه های امنیت سایبری، نقشی در امنیت سایبری ایفا می کنند. در این مقاله، منظور ما از امنیت سایبری چیست و چرا اهمیت دارد، بحث خواهیم کرد. ما همچنین در مورد روندهای امنیت سایبری و نکات مختلف برای حفظ حریم خصوصی و امنیت در اینترنت به اشتراک خواهیم گذاشت.

امنیت سایبری و ایمنی آنلاین کلمات کلیدی که باید بدانید

وقتی نوبت به یادگیری در مورد امنیت سایبری و ایمنی اینترنت می‌رسد، می‌تواند مانند بسیاری از اصطلاحات فنی باشد. بسیاری از شرایط امنیت سایبری مفید برای دانستن وجود دارد، اما تنها چند مورد از رایج ترین کلمات کلیدی را به اشتراک می گذاریم:

نقض داده ها نقض داده هر حادثه ای است که منجر به اشتراک گذاری، سرقت یا انتقال اطلاعات محرمانه یا اطلاعات شخصی شود. کلاهبرداران و هکرها اغلب مشاغلی مانند بانک ها و خرده فروشان بزرگ را هدف قرار می دهند تا به اطلاعات مالی شخصی دسترسی پیدا کنند، اما نقض داده ها می تواند در هر جایی رخ دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد پاسخ به نقض داده ها، این منابع را بررسی کنید.

بدافزار بدافزار هر نرم افزار مخربی است که برای غیرفعال کردن یا آلوده کردن عملکرد دستگاه طراحی شده است. برخی از بدافزارها به هکرها اجازه می دهند تا دستگاه را از راه دور کنترل کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار آنتی‌ویروس و پیروی از بهترین شیوه‌های فناوری، از بدافزار اجتناب کنند.

پشتیبان گیری تهیه نسخه پشتیبان از داده ها به معنای ذخیره یک کپی از داده ها در یک دستگاه ذخیره سازی جداگانه، مانند هارد دیسک خارجی است. بسیاری از افراد همچنین از فضای ذخیره سازی ابری برای نگهداری نسخه های پشتیبان به صورت آنلاین استفاده می کنند.

فضای ذخیره‌سازی ابری «ابر» تنها راهی برای صحبت در مورد شبکه‌ها و فضای ذخیره‌سازی آنلاین است. فضای ذخیره سازی ابری متمایز از فضای ذخیره سازی محلی است که شامل هارد دیسک رایانه شما می شود. وقتی چیزی را در فضای ابری ذخیره می‌کنید، به سادگی در یکی از سرورهای راه دوری که در سرتاسر جهان قرار دارند ذخیره می‌شود.

چرا امنیت سایبری مهم است؟

زندگی مدرن اساساً با اینترنت در هم تنیده شده است. اکنون تقریباً هر کار روزانه فرصتی برای ادغام آنلاین دارد و اکثر افراد صاحب چندین دستگاه از جمله لپ‌تاپ، تلفن، تبلت، ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند و غیره هستند. هرچه تعداد حساب‌ها و دستگاه‌های آنلاین بیشتری داشته باشید، امکان دسترسی مجرمان به اطلاعات شخصی شما و سوء استفاده از شما بیشتر می‌شود.

امنیت آنلاین صرف نظر از سن یا مرحله زندگی شما مهم است، اما نگرانی های خاصی برای گروه های آسیب پذیر خاص مانند کودکان، نوجوانان و سالمندان وجود دارد.

ایمنی اینترنت برای کودکان

ایمن ماندن کودکان در فضای مجازی
ایمن ماندن کودکان در فضای مجازی

والدین، این بخش برای شماست. اگر فرزندانی در هر سنی دارید، به یک استراتژی برای ایمن نگه داشتن فرزندان خود در فضای آنلاین نیاز دارید. اینترنت می تواند ابزاری عالی برای یادگیری و سرگرمی باشد، اما کودکان باید فقط به تصاویر، فیلم ها و اطلاعات مناسب سن نگاه کنند.

کنترل‌های والدین و فیلترهای محتوا مکانی عالی برای شروع هستند. موتورهای جستجو دارای ویژگی های «جستجوی ایمن» برای فیلتر کردن محتوای اعتراض آمیز هستند، و حتی موتورهای جستجوی ویژه ای برای کودکان وجود دارد. تلفن‌های همراه همچنین دارای گزینه‌ها و برنامه‌های کنترل والدین هستند که به والدین کمک می‌کنند تا هنگام آنلاین بودن، امنیت فرزندان را حفظ کنند. متأسفانه، برخی از هکرها و شکارچیان آنلاین راه‌هایی برای دور زدن فیلترها و تلاش‌های سانسور پیدا می‌کنند.

ایمنی اینترنت برای نوجوانان

وقتی بچه ها بزرگ می شوند، بدون نظارت مستقیم از اینترنت استفاده می کنند. ما والدین را تشویق می کنیم که به گفتگو در مورد امنیت سایبری و ایمنی آنلاین ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود که نوجوانان عادت های اینترنتی سالمی ایجاد می کنند. در اینجا چند نکته سریع ایمنی اینترنتی برای نوجوانان آورده شده است:

محدود کردن استفاده از فناوری از برنامه ای مانند Apple’s Screen Time برای نظارت و محدود کردن استفاده از تلفن، تبلت و رایانه استفاده کنید. برنامه های مشابهی برای گوشی های اندروید و سایر دستگاه ها وجود دارد.

دستگاه ها را خارج از اتاق خواب نگه دارید اگر رایانه، تلفن و تبلت فقط در قسمت های مشترک خانه مجاز است، نظارت بر استفاده آسان تر است. می توانید قانونی را اجرا کنید که همه اعضای خانواده – از جمله والدین – دستگاه های خود را در آشپزخانه یا اتاق نشیمن یک شبه شارژ کنند. برای شما نیز مفید خواهد بود! مطالعات نشان داده اند که محدود کردن استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب کیفیت خواب را افزایش می دهد.

صحبت درباره اینترنت نوجوانان باید با نگرانی در مورد چیزهایی که آنلاین می بینند، راحت به سراغ والدین یا قیم خود بروند. سعی کنید با فرزندان خود در مورد خطرات اینترنت صحبت کنید و به آنها بگویید که برای کمک و محافظت از آنها در آنجا هستید.

چگونه از سالمندان آنلاین محافظت کنیم

شهروندان سالخورده به ویژه در برابر کلاهبرداری ها و فریب های آنلاین آسیب پذیر هستند. کلاهبرداران از سالمندان سوء استفاده می کنند زیرا بسیاری از سالمندان پس انداز، سرمایه خانه و سایر دارایی های ارزشمند یک عمر دارند. مطالعات نشان داده است که افراد مسن آمریکایی کمتر احتمال دارد کلاهبرداری را گزارش کنند زیرا ممکن است ندانند چگونه کلاهبرداری را گزارش کنند یا ممکن است از اینکه قربانی یک کلاهبرداری شده اند خجالت بکشند. به منظور جلوگیری از کلاهبرداری علیه افراد مسن، ما می خواهیم مطمئن شویم که سالمندان – و عزیزان و مراقبان آنها – از بهترین شیوه ها و نکات رایج امنیت سایبری برای ایمن ماندن آنلاین آگاه هستند.

برخی از سالمندان قربانی سوء استفاده مالی از سالمندان می شوند، که زمانی رخ می دهد که فردی از دسترسی ممتاز خود به اطلاعات مالی افراد مسن سوء استفاده کند. به جای کمک به آنها در مدیریت پول و تصمیم گیری عاقلانه، سوء استفاده کننده مالی ممکن است پول را بدزدد و از آن برای منافع خود استفاده کند.

ترفندهای امنیتی برای کار با اینستاگرام و تلگرام

1. تگ کردن در اینستاگرام:

وقتی که شما می‌خواهید در اینستاگرام یک شخص را تگ کنید، این کار می‌تواند نقش مهمی در افزایش دیده شدن پست شما داشته باشد. برای این کار، بهتر است از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از @username: با تایپ کردن @ و سپس شروع به تایپ نام کاربری شخص مورد نظر، اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا کاربر مورد نظر را تگ کنید.
  • استفاده از برچسب‌های پرطرفدار: از برچسب‌های متداول و مرتبط با موضوع پست خود استفاده کنید. این کار می‌تواند کمک کننده در جذب توجه کاربران باشد.

2. حذف دانلود خودکار تلگرام:

برای افزایش امنیت خود در تلگرام، می‌توانید از قابلیت حذف دانلود خودکار تلگرام استفاده کنید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که تصاویر، ویدئوها و سایر فایل‌هایی که به شما ارسال می‌شوند، بدون اینکه آنها را دانلود کنید، مشاهده کنید. برای فعال کردن این ویژگی در تلگرام، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد تنظیمات حساب کاربری خود شوید.
  • به قسمت “تنظیمات پیام‌رسانی” بروید.
  • وارد “حریم خصوصی” شوید.
  • ویژگی “حذف خودکار پیام‌ها” را انتخاب کرده و زمان مورد نظر را برای حذف خودکار پیام‌ها تنظیم کنید.

نکات امنیتی اضافی:

  1. استفاده از رمز عبور قوی: اطمینان حاصل کنید که رمز عبور حساب‌های خود در اینستاگرام و تلگرام قوی و مناسب است و از ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و نمادهای ویژه استفاده کنید.
  2. فعال کردن اعلان‌های ورود: اگر این قابلیت در دسترس است، اعلان‌های ورود را برای حساب‌های خود فعال کنید تا در صورت ورود به حساب از طریق دستگاهی که قبلاً استفاده نشده باشد، اطلاع دهد.
  3. بروزرسانی منظم برنامه‌ها: اطمینان حاصل کنید که برنامه‌های تلگرام و اینستاگرام شما همواره به روزرسانی شده‌اند تا از آخرین امنیتی موجود استفاده کنید.
  4. استفاده از ابزارهای امنیتی: از نرم‌افزارها و ابزارهای امنیتی مخصوصاً برای محافظت از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید.

با رعایت این نکات، امنیت حساب‌های شما در فضای سایبری بهبود خواهد یافت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا